Üdvözlet, napi gondolat

"Az élet egy gyönyörű csipke, mintáját az adja meg, mi hiányzik belőle."



free counters

2011. február 4., péntek

TENGERI KISHAJÓ VEZETŐI ENGEDÉLY (ÉS VIZSGA) B kategória




Elkezdtük a tanulást. A tengeri B-vizsgára! Mint korábban írtuk, már van belvízi kapitányvizsgánk: „Igazolvány belvízi kedvtelési célú kishajó vezetésére”. Ezt 2007. áprilisában szereztük meg kemény, padban ülős tanulás (Ormai Judit boszorkányosan jó hangulatú irányításával) és gyakorlat (Ormai Balázs nyugodt útmutatásával) révén. Igen, aki tájékozott a családi évszámokban konstatálja, hogy akkor még (közös) gyerekmentesek voltunk. A vizsgára már félútban volt Zozi, de a szó nemes értelmében szabadok és függetlenek voltunk.
Hát, ez idénre gyökeresen és hatványozottan megváltozott, mint azt a fotó is mutatja. Porontyokkal tanuljuk a tengeri hajózás elméletét Zoltán kapitánnyal és tanulótársunkkal, Gyurival. Igen-igen. Jól látható, hogy nem kellett bevonulnunk a kadétakadémiára, hanem a tudás és a tapasztalat házhoz jött. Igyekeztem kompenzálni vacsikkal a kiszállást, hogy legyen lendület. Már túl vagyunk háromszor 3 órán, még 1 x 3 van és a legutóbbi alkalommal – jelentem, elkezdett fújni a szél. Mit szél??? Egyenesen tornádó-szerű Nevera,  kis fahajóinkkal navigálunk, elsőbbséget adunk, lámpákat kapcsolunk (fejben, a sötétben) és meghatározzuk az irányt és a „disztansz”-ot! J De lassabban a testtel!
Az én kedvencem, amit nem bírok megállni kibuggyanó kacagás nélkül az a körbevilágító vörös fény tetején egy körbevilágító fehérrel. Miről beszélek itt? Hát, az éjszakai hajózás fényeiről. Bezony. Ez a legnehezebb (az egyik) nekem. Mert: végy egy fekete hátteret, hajigálj rá pöttyöket (zöldet, pirosat, fehéret) és tudd, milyen csónakkal vagy jachttal vagy egyéb vízi járművel van dolgod. Visszatérve a kis piros-fehérre: az kérem egy gyors mozgású pilot boat. Kis édes. Ha éjszaka meglátod a hajódról, jó, ha irányt változtatva igyekszel a helyszínről. Mert egy különleges rakományt szállító bazi nagy hajót kalauzol a révbe. Szóval, kb 50 m-rel mögötte kullog a fenevad suttyomban. Nevesen, a kikötőbe. És oda a sminked, ha nagy lesz a atalálkozás… Szóval, Tom és Jerry effektus, amikor a kisegér mögött cammog az elefánt és eltapossa a ringatózó hajódat, ha nem figyuzol.
És sok-sok ilyen van még. Jelek a térképen. Pl.: a vízfelszíntől körbe-körbe 60 m a mélység, csak egy szaggatott piciny karikába írt 2-esnél csökken le 2 m-re. Amin ugyebár, fennakad a tőkesúly. És elő  a ragtapaszt! Ezt a légyszart a térképen pedig érdemes frankón betájolni. Hogy maradjon idő és kedv inkább az esti izgalomra.
És jön a derékszög vonalzó, „pocak felé a ficakkal”, a körző és a méricskélések. Kijelölt P1-P2 távolság (distance), pontok helye fokban vagy (Tc= Time Course/ valós hajózási irány) iránymeghatározás, stb.
Amit tudni vélünk már, azok az alapfogalmak, a COLREG (Collision Regulation= ütközési szabályok), térképészet=navigáció, a meteorológia. Ezekbe tartoznak pl.: nappali és éjszakai fényjelzések, a térképjelek, a pont, irány és távolság meghatározás, stb…
És jöttek végre a szelek! A „Bura”, a „Jugo”, a „Lebič” és a „Maestral”:

Nagyon bírom, ahogy Zoltán kapitány magyaráz. Egyből memorizálható az egyébként pidgeon nyelvezet, amihez szoktatjuk a fülünket, mert van benne magyar, angol és horvát. Vegyük, pl. a Burát (Bora, általunk ismertebb nevén), ami egy North-East szél. Pasiknak kérdés: mivel van tele a búrád? Hát a női szeszéllyel! Mert ez egy ciklonszél. Egy nagyon szeszélyes, mikor nem tanácsos hajózni. Hideg, és váltogatja az irányát. A part felől jön (képzeljük magunk elé az adriai partokat) a tenger felé. Eleinte, az első pár órában nagyon gyors, 1. nap a legerősebb. 50-60 km/h, de a partnál lehet 100 km/h is. Majd leáll és irányt változtat egy kicsit. Nagyok a lökései, kicsúcsosodnak a hullámok és nagyok lesznek. A tenger felszínén 1 m-es vastagságban permet keletkezik, amiben úszni (beleesni) lehetetlenség (víz kerül a tüdőbe). Télen hosszú, nyáron rövidke.
De nem kell megijedni! (Ezt elsősorban anyukámnak írom, hogy akkor nem fogunk hajózni). Itt a Maestral is, a jól ismert nyári szél (Misztrál). North-west szél, észak-nyugatról, a kontinensről, Európa felől jön. Stabil, nyári, maximum 1 m-es hullámokat hoz, 10 körül elkezd fújni és este, napnyugtakor leáll. Ismerős?
Jaj!!! Nem is írom tovább. Minden bajom van. Mert nyáron esküvő és lehet, hogy nem jut a hajózásra a tartalékokból (???).
MAJD ÚGY CSINÁLJUK, HOGY JUSSON!
Még egy jó hírem van: megalakult a Tengeri Hajózást Kedvelő Nők Baráti Társasága. Ingyenes képzés révén lehet megtenni az első lépést a hajózás felé. Specifikusan: MATRÓZ LEHETSZ! És már vagyunk 7-en. Az elnök nő önálló utakat visz, az egyik tagunk a férjével zsinórban nyeri a kupákat! Az elnökhelyettes is nagy spíler a hajózás terén. Elárulok egy titkot, hölgyeim: az elnöknő is csak 2 éve kezdte. A 60 (!) éves születésnapján döntötte el, hogy skipper lesz! Nagyon vidám természet, telis-tele energiákkal és mosolygással. Mit mosolygással? Röhögéssel! Nagy megtiszteltetés, hogy alapító tag lehetek. Igyekszem megfelelni. Ha érdekel, gyere, érdeklődni nálam lehet: +36-30-220-83-92 (Évi)





Addig is, Jó szelet Mindenkinek: Évi, Roi, Zozi, Fruzsi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Üzenetek, kommentek: